Geen zorgen, Het-Groene-Huis legt je uit hoe het komt dat je bedrijfspagina op Facebook minder likes krijgt.
Het is je de laatste tijd misschien al opgevallen dat jouw newsfeed op Facebook veranderd is. Dat komt omdat Facebook een nieuw algoritme heeft ingevoerd. Mark Zuckerberg, de grote baas van Facebook, wil namelijk dat de gebruikers meer content zien van hun vrienden en minder van merken en adverteerders. Hij wil terug naar het Facebook van vroeger.
Slecht nieuws dus voor de bedrijfspagina’s, want dat wil zeggen dat jouw berichten minder vaak verschijnen op de newsfeed van je volgers. Zeker wanneer je content plaatst die niet uitnodigt tot een gesprek en waardevolle interactie. Die interactie wordt bepaald door het aantal likes, reacties en deelacties. Hoe meer interactie er is, hoe vaker je content getoond wordt. Je ziet het al interactie is echt de sleutel tot succes op sociale media.
Hoor je het even donderen in Keulen? Geen zorgen! Wij geven jou een aantal tips hoe jij meer interactie kan creëren op jouw bedrijfspagina.
1. Ga live!
Test, 1 2 3, test ...
Als je gaat livestreamen krijgen je volgers automatisch een melding. De meeste van je volgers zullen op deze melding klikken en zo heb je meteen live interactie. Je zal zien dat het helpt want Facebook geeft aan dat je met livestreamen maar liefst 6 keer meer interactie kan creëren.
Lancering van een nieuw project? Nieuwe werknemer? Nieuwe collectie? Plan deze gebeurtenissen in om live te gaan en maak er een groot gebeuren van.
2. Wij zijn eerst!
Wist je dat je zelf kan instellen wat je als eerste ziet op je tijdslijn?
Laat je volgers weten dat wanneer ze naar jouw bedrijfspagina gaan, ze rechtsboven op ‘Instellingen voor volgen’ kunnen klikken en vervolgens op ‘Favorieten’.
Op die manier komen jouw post bovenaan hun tijdlijn en hoeven ze niets te missen.
3. Kwaliteit aan de top
Het spreekt voor zich dat de kwaliteit van wat je deelt uitmuntend moet zijn. Het nieuwe algoritme merkt namelijk het verschil tussen een kwalitatieve en een irrelevante posts.
Denk goed na over je posts en ga na wat je doelgroep graag wilt zien. Veel nutteloze posts plaatsen om toch maar content te hebben, heeft helemaal geen zin.
4. Schiet in actie!
Elke post die je plaatst moet je volgers motiveren om te liken, antwoorden of te delen. Stel een vraag in je post en maak gebruik van emoji’s om zo je zichtbaarheid te verbeteren.
Let wel op voor engagement bait. Posts waarbij je je volgers laat stemmen op verschillende producten zal niet optimaal scoren. Ook posts waarbij je vraagt aan je volgers om andere personen te taggen, werken niet beter.
Ga voor oprechte interactie, interactie die door je volgers zelf tot stand komt.
5. Haal de fotograaf in je naar boven
Ook bij de foto’s geldt kwaliteit boven kwantiteit. Plaatst foto’s die perfect aantonen wat je wilt bedoelen. Gebruik zo weinig mogelijk afbeeldingen van op het internet. Ga voor interne kiekjes, zo kan je de personen op de foto taggen en … dat zorgt voor meer bereik!
Zorg daarnaast ook voor afwisseling. Steeds dezelfde foto lijkt handig voor herkenbaarheid, maar dat zorgt niet voor extra aandacht. Bovendien kan Facebook denken dat je een bepaald bericht probeert te spammen, en dat voorkom je beter.
6. Timing
‘Wat is nu het beste tijdstip om mijn post te plaatsen?’. Ongetwijfeld heb je je dit ook al afgevraagd. Het antwoord is simpel: er is geen perfecte tijdstip. Alles is afhankelijk van de doelgroep die je wenst te bereiken.
Gelukkig zijn er wel een aantal aanbevelingen van dagen en tijdstippen waarop je het best kan posten. We geven je alvast een overzicht mee en raden je aan om hiermee te experimenteren, om zo te weten te komen op welke dagen en tijdstippen jij het beste post.
Tijdens een gewone werkweek zijn de dinsdag, donderdag en vrijdag topdagen. Dan post je best tussen 13u00 en 16u00, de meeste mensen checken dan hun Facebook tussen het werk door. Ook in het weekend mag je veel respons verwachten van je volgers. Het ultieme moment dan is de zondag om 15u00.
7. #eroplos
Hashtags vinden we niet alleen op Twitter en Instagram, ook op Facebook zet de trend zich verder. Via hashtags willen mensen trending onderwerpen gaan ontdekken. Als je wil dat jouw post onder de aandacht kom, dan kunnen hastags je al een pak verder helpen.
Ga daarnaast voor hashtags die eigen zijn aan jouw merk. Dat kan jouw bedrijfsnaam zijn maar evengoed een tagline die past bij jouw activiteiten.
Tip: hou je hashtags kort en leesbaar.
8. Boost jouw post
Facebook is en blijft een bedrijf. Het spreekt dan ook voor zich dat betalen de gemakkelijkste oplossing is. Wanneer een post goed presteert, dan kan je jouw bericht extra boosten. Zo creëer je het beste resultaat.
Zorg er daarnaast wel voor dat wanneer je een post gaat promoten, je target audience goed ingesteld is. Op die manier bereik je de mensen die er echt iets aan hebben om je posts te zien.
Het nieuwe algoritme mag dan wel een domper zijn voor je bedrijfspagina, maar dat wil niet zeggen dat je bij de pakken moet blijven zitten.
Zorg voor waardevolle content en onthoud: ‘ga voor oprechte interactie’!