73% van je website bezoekers komt daar terecht via Google. Zorg dan ook dat je gevonden wordt.
AI, Artificial Intelligence, intelligentie door machines. De 'machine' zorgt er als het ware voor dat ze een omgeving creëert waardoor de succes rate van je website verhoogt. De machine gaat het menselijke brein overnemen en sturen. Hier zijn verschillende technieken voor.
Het begin van SEO is linkbuilding. Het leggen van links naar externe websites en omgekeerd. Link building, linkopbouw, is het genereren van links vanaf externe webpagina’s, ook backlinks of inlinks genoemd, naar een bepaalde website, met het doel een hogere ranking in een zoekmachine (zoals Google) te behalen op voor die webpagina relevante trefwoorden. Zorg er hierbij voor dat de links relevant zijn. We tonen de relevantie aan met een simpel vb: Schrijf je een stuk over muziek, leg dan links naar bvb drumtoestellen, niet naar houtbewerking.
Ondanks tegenstrijdige berichten blijft Pagerank wel belangrijk. Pagerank is een techniek waarbij de pagina een hogere ranking krijgt door het aantal links die er op die pagina liggen, komende van andere websites of van de eigen website. Zorg ervoor dat je steeds links legt naar een logische plek. De ankertekst relevantie is hier ook terug van belang. vb: zet niet "klik hier", maar "nieuwe website". Het kopen van links is niet ok, we raden dit dan ook af. Net omdat relevantie hier vaak ontbreekt.
Quality over Quantity. Meer dan ooit is dit van belang. Geef inhoud aan de content die je plaatst. Help je klanten door hen informatie te bezorgen. Dit zowel op je website als op je social media. Die informatie kan van buitenaf komen (door je links), maar zorg ook voor voldoende content binnen je eigen website. Weef een spiderweb binnen je eigen site, waarbij je volgens auto-logica je klant gemakkelijk laat navigeren op je website. Vergeet hierbij de bread crumbs niet. Auto-logica werkt in alle richtingen.
Content marketing. Zorg voor goeie, informatieve content op je site. Maak van je website een soort boek, waarbij elke pagina als het ware verbonden is met een andere. Mensen zoeken naar wat je te bieden hebt. Helpen is belangrijker dan verkopen. Maak geen verschillende pagina's aan met dezelfde content. Let op voor dubbele content. Hier wordt je voor afgestraft. Content marketing kost minder, maar levert 3 keer meer op. 70% van je visits moet komen van je content. Creeër een content-kanon. Geef je klanten kwaliteit. Zorg voor een begrippenlijst op je website en geef uitleg. Maak monster artikels aan waarin je heel uitgebreid informatie gaat verschaffen over een welbepaald onderwerp bvb. Doe dit eventueel met partners en zorg voor de linkbuilding op de verschillende sites. Verrijk dit monsterartikel door er media aan toe te voegen: filmpjes YouTube, foto's, documenten. Goeie content is belangrijk. Laat deze schrijven door een content writer.
Rankbrain is het next level in Google Ranking. Machine learning. Leren hoe de AI (Artificial Intelligence) werkt en hierop inspelen. De machine leert zichzelf continu om beter te worden, en dit gaat snel. 20% van de zoekopdrachten per dag is nieuw (maw nog nooit ingetikt in Google of andere). Het is daarom van belang dat de content goed is. Weet dat rankbrain ook emoties kan detecteren. Zorg dan ook voor positieve meldingen en boodschappen over je website (mensen helpen!). Maak je website codes semantisch op. Google moet je website kunnen begrijpen.
Top priorities: leesbaarheid - cleane codes - responsiveness- speed optimization. Zorg voor een goeie template, een leesbaar lettertype en een website die snel draait. Zoniet, bounce rate 100%... en je bent nog niet begonnen. Opgelet met wordpress. Hier wordt vaak gewerkt met verschillende plugins die veelal door verschillende ontwerpers zijn gemaakt en heel zwaar gaan worden voor Google. Is je website nu nog niet responsive (mobielvriendelijk)? Dan zit je echt wel met een probleem. Je wordt niet meer gevonden in Google. We gaan nu zelfs al een stap verdere. Voeg AMP pages toe aan je website om mobiel nog sneller gevonden te worden. Laat je website bouwen door een marketing-driven buro. Think customer. Denk vanuit de klant.
Denk ook in het plaatsen van je content vanuit het standpunt van je klant. Hoe gaat hij zoeken naar je product? Gebruik de juiste keywords, gebruik de juiste longtail. Klanten zoeken al vaak niet meer enkel op woorden, maar op vragen of zinnen. Pas die dan ook op de juiste manier toe op je website en social media. Ook in je SEA (Search Engine Advertising) is het belangrijk dat je op de juiste terminologie gaat inzetten. Zoniet kan je je centen evengoed gewoon weggooien.